sobota 23. června 2018

Já, Simon


Po delší době se vám konečně ozývám a opět vám přináším tři nové recenze na velmi zajímavé knihy, které stojí za přečtení!

Jako první vám seznámím s knihou Já, Simon.

Autor: Becky Albertalli
Žánr: Beletrie pro mládež, román
Počet stran: 296
Nakladatelství: YOLI
Rok vydání: 2018

Anotace: Šestnáctiletý Simon už nějakou dobu ví, že je gay, ale ještě není připravený sdělit to okolnímu světu. Jedinou výjimkou je tajemný Blue, se kterým si Simon už několik měsíců vyměňuje e-maily a jejich vzájemné pouto sílí. Jenže pak citlivá korespondence padne do nesprávných rukou a Simon se stane obětí vydírání: buď udělá, co se po něm chce, i když se mu to příčí, nebo riskuje, že si tajné e-maily přečte celá škola. V sázce je však ještě mnohem víc – plachého Bluea by nechtěná publicita mohla vyděsit a Simon už by nikdy nezjistil, kdo Blue ve skutečnosti je…




Simon Spier chodí do třeťáku na střední v jednom americkém městečku, miluje sušenky Oreo a ze všech sil se snaží předstírat, že není gay. Nikdo z jeho okolí to neví, ani jeho nejlepší kamarádi, Nick, do kterého se za žádnou cenu nesmí zamilovat, Lea, jež je už do Nicka dávno zabouchnutá, a krásná a oblíbená černoška Abby, která se zase líbí skoro každému klukovi ze školy, včetně Nicka. Jediný, s kým mu nedělá problém o své orientaci mluvit, je Blue, Simonův virtuální kamarád, s nímž si píše maily.

Neví o něm téměř nic, ani na vyměňování e-mailů nepoužívá své pravé jméno, jenom to, že chodí do stejné školy jako Simon. Každý den se snaží mezi všemi kluk poznat právě svého Bluea, ale ten si svou identitu stále ponechává pro sebe. Bojí se, že by tak jejich pěkný vztah mohl rázem skončit. Simon má však pocit, že začíná k Blueovi něco cítit. Chce se s ním setkat, tváří v tvář, jen netuší jak. Příliš dlouho už to ale nevydrží.
Já, Simon 
je velmi milý a půvabný příběh plný životních pravd i nelehkého dospívání. I když se mi velmi dobře četl, zakousnutý jsem byl do něj vlastně hned, zas tolik jako jiné čtenáře mě úplně neuchvátil. Simon je skvělá a sympatická postava, ale možná mi v jeho vyprávění něco chybělo.
Nějaký prvek, který by mě přinutil říct, že si zaslouží takovou spoustu pozornosti. Musím ale podotknout, že jsem neměl vůbec pocit, že by se mluva teenagerských postav nějak hodně lišila od skutečného života. 
Tohle se autorce Becky Albertalli a rovněž i české překladatelce vážně povedlo. Normální kapitoly vyprávěné ze Simonova pohledu byly prokládány ukázkami mailů, které si hlavní hrdina s Bluem vyměňovali.
To napětí, které bylo po celou četbu udržované, okolo toho, kdo vlastně Blue je, bylo dobře vystavěné a konečné odhalení nebylo z mé strany nijak očekávané. Celkově byla kniha Já, Simon příjemným čtením pro dospívající a téma coming outu v ní bylo výborně zpracované.
4,5*/5*

Žádné komentáře:

Okomentovat