sobota 23. června 2018

Naslouchač


Další recenzí nemůže být nic jiného než Naslocuhač!

Autor: Petra Stehlíková
Žánr: Fantasy, Česká literatura
Počet stran: 380
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016

Anotace: Svět otrokářů a otroků, svět bohatých a chudých, svět věčně mladých a těch, kteří denně umírají v nelidských podmínkách. Kdo je však na kom závislý?
Když jsem byla malá, matka mi za temných večerů často vyprávěla o tom, kým jsme kdysi bývali. Ležela jsem na slaměném lůžku, držela si její ruku přitisknutou na tváři a hltala každé její slovo. Bylo nám zakázáno číst a psát, a tak se historie našeho lidu přenášela ústně z rodičů na děti. Vzpomínky pro nás byly velice důležité. Museli jsme si zapamatovat, že to, co jsme teď, je jen důsledek lidské chamtivosti.


Příběh vypráví o třináctileté Ilan. Dívce, která se narodila jako čistá, tedy bez žádných deformací, které sužují mnohé sklenaře. Nebýt duchapřítomnosti její matky, byla by odsouzena k životu v Norách, což je něco jako naše nevěstince. 

Vím, že nejsem jediná, koho překvapilo, že příběh bude opravdu vyprávět třináctiletá holka a ze začátku jsem trochu doufala, že se přesuneme alespoň o tři roky později. Pokud si tedy myslíte, že tu na vás čekají romantické vztahy mezi postavami, pletete se

Ilan však není jen čistá, ale v pěti letech se u ní objevil dar naslouchání. To je u dívky a ještě k tomu v takovém věku neobvyklé. V tak mladém věku ji tedy matka přivede k mistrovi, aby ji zaučil na post sklenářského brusiče, ideálně právě naslouchače, kvůli čemuž se kniha jmenuje tak, jak se jmenuje, což asi všichni pochopili a já to nemusím složitě rozpitvávat.

Navíc jsou sklenaři zotročeni lidmi z nížin, jelikož jsou jako jediní schopni těžit sklenit a opracovávat ho. Kdo je však čím otrokem, to je už otázka. Ani sklenaři a ani lidé z nížin by bez sebe s největší pravděpodobností nepřežili.

A jak jsem již nastínila, pokud čekáte romantiku, minimálně v tomhle díle se jí nedočkáte. Už jen proto, že je Ilan třináct a celá pětadvacítka je o dost starší. Ale musím říct, že občas mi tam chyběla – naproti tomu, kdyby tam byla, někdo by mohl mít něco proti. 

Těší mě, že knihu s takovým tématem napsala autorka pocházející z Česka. Za předpokladu, že tedy stále váháte, jestli si knihu půjčit a přečíst, potažmo i koupit, už neváhejte. Jen teda budete muset čekat nějakou dobu na další díl, jelikož tento skončil značně otevřeně. Takže se těším na druhý díl s názvem Faja.

4*/5*



1 komentář:

  1. O Naslouchači už dlouho přemýšlím, ale pořád mám na čtení jiné knihy... Ale já se k němu prokoušu! :-D

    OdpovědětVymazat